Vrijeschool en basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrije school voor Haarlem/Schalkwijk

Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

De natuur leer je
beter kennen als
je er middenin zit.

Gepubliceerd op: 15-05-2024Nieuw

2023-2024 Nieuwsbrief 9


Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk


Nieuwsbrief 9

Agenda


Vrijdag 17 meiPinksterfeest (13:00u vrij)
Za 18 mei t/m ma 20 meiPinksterweekend
Di 21 mei t/m vrij 24 meiAvondvierdaagse
Vrij 31 meiAlle kinderen zijn om 13:00u uit (ivm pers.uitje)
Di 11 juniSchoolfotograaf voor de kleuters
Ma 24 juniSint Jansfeest (13:00u vrij)
Ma 1 juli en di 2 juliStudiedagen 
Do 18 juliLaatste schooldag kleuters.
Alle kinderen zijn om 13:00 vrij,
Vrij 19 juliLaatste schooldag klas 1 t/m 6  kinderen zijn om 11:00u vrij
za 20 juli t/m zo 1 sepZomervakantie


In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Traktaties en broodtrommel
  • Pinksterfeest klas 1 t/m 6
  • Pinksteren kleuterklas
  • Van de MR
  • Ingezonden berichten
  • Vakantie en studiedagen

Van de directie

Beste ouders en verzorgers,


We hopen dat jullie allemaal een heerlijke meivakantie gehad hebben. De kinderen zijn op school weer fris en vol zin gestart. Elke dag wordt er op het plein geoefend voor de Pinksterdans, die de kinderen as vrijdag zullen laten zien.


De laatste dag voor de vakantie hebben we fantastische Koningsspelen/ Sportdag gehad. De dag begon spannend omdat er een dubbele boeking gedaan was op de sportvelden. Er werden 1300 andere kinderen van basisscholen uit Haarlem verwacht. Na een ‘onderhandeling’ met de organisatie van de grote Koningsspelen kregen wij het achterste honkbalveld toegewezen met de daaromheen liggende grasvelden. We hebben daar een fantastische sportdag gehad. Jeroen van ’t Hart, onze gymleraar heeft de hele sportdag geweldig voorbereid en geleid. De activiteiten werden met heel veel enthousiasme gedaan. Veel dank aan alle hulpouders en speciaal aan Jeroen.


Ouder-tevredenheidsonderzoek

In de vorige nieuwsbrief heb ik jullie op de hoogte gesteld van de uitkomst van de tevredenheidsonderzoek en sociale veiligheidsmonitor onder de leerlingen. De uitslag was heel positief.


Deze maand hebben we ook de ouder-tevredenheid gemeten, de respons was voldoende om de het onderzoek als representatief te doen gelden. De ouders geven de school een zeer ruime voldoende met als uitschieters aan de bovenkant: de vakbekwaamheid van de leerkrachten en het plezier waar jullie kinderen mee naar school gaan. Iets waar we als school en team heel trots op zijn. Nog steeds met een goede voldoende maar als laagst gescoord is de tevredenheid over de informatie die jullie krijgen over je kind. Hier zullen we als team naar kijken en dit zal ook als gesprek terugkomen bij het klassenouderoverleg. Wij willen graag verbeteren en jullie kunnen ons daarbij helpen!


Formatie

Heel graag had ik met jullie de nieuwe formatie voor volgend jaar al willen delen. We zijn nog volop in gesprek en hier en daar aan het puzzelen. Zodra er meer bekend is zal ik jullie inlichten.


Voor nu wens ik jullie een heel fijn Pinksterweekend. Na het Pinksterweekend zal de avondvierdaagse weer starten. We hopen dat jullie kind(eren) heerlijk zal slapen na de fijne avondwandelingen.


Hartelijke groet, Horriah Nelissen (hnelissen@rsschool.nl)

Traktaties en Broodtrommels


Op onze school hechten we veel waarde aan gezonde en duurzame voeding. Als vrijeschool willen we bewust omgaan met onszelf, elkaar en met de aarde. Wij willen gezondmakend onderwijs geven en zien dan ook graag dat de kinderen gezondmakende voeding tot zich nemen. Kinderen zijn volop in de groei en in ontwikkeling. Gezonde voeding zorgt voor genoeg energie en voedingsstoffen om lekker te spelen en te leren. Vitaliteit in voeding is belangrijk voor de ontwikkeling van een vitaal lichaam en geest. Samen met ouders, leerkrachten en leerlingen kunnen we ervoor zorgen dat gezonde voeding de norm is, ook op jaarfeesten en verjaardagen.


Tijdens jaarfeesten en activiteiten op school jaarfeesten willen wij zoveel mogelijk biologische producten uit de streek gebruiken, zoveel mogelijk suikervrij en voedsel uit het seizoen.


Kinderen die jarig zijn, zetten we natuurlijk graag in het zonnetje en verjaardagen vieren we met veel plezier! Ook bij traktaties kiezen we voor gezond, vitaal en duurzaam. Dat geldt voor kinderen, maar ook voor leraren. Denk aan een zelfgebakken koekje, een fruit of -groente-spiesje, naturel popcorn of bijvoorbeeld bloemenzaadjes.


Onze richtlijnen:

- Gebruik bij zelfgemaakte baksels een alternatief voor geraffineerde suiker en gezonde ingrediënten; zoals groente, (gedroogd) fruit of ongezouten noten.

- Zonder kleur, geur en smaakstoffen.

- We denken ook aan het milieu en gebruiken daarom geen plastic, wegwerpmateriaal of cadeautjes.

- Je kunt bij een traktatie een leuke versiering maken van voorbeeld gekleurd papier of doe ze in een vrolijk zakje.

- En, een traktatie is een extraatje, het hoeft niet groot te zijn. Trakteren op zich is al een feest!


Behoefte aan inspiratie? Kijk eens op:

www.gezondtrakteren.nl Gezond genieten, trakteer met smaak! (gezondtrakteren.nl)

www.voedingscentrum.nl/trakteren Traktaties en kinderfeest | Voedingscentrum

www.chickslovefood.com/16x-gezonde-kindertraktaties/ 16x gezonde kindertraktaties - Chickslovefood

www.euschoolfruit.nl/nl/schoolfruit/schoolfruitbeleid/gezond-en-lekker-trakteren/traktaties.htm Gezond én lekker trakteren - EU Schoolfruit

www.thegreenlist.nl/7-ideeen-voor-duurzame-schooltraktaties-gezond-voor-kids-en-de-planeet/ 7 ideeën voor duurzame schooltraktaties: gezond voor kids en de planeet - www.thegreenlist.nl

www.ah.nl/allerhande/recepten/gezonde-traktaties#gezonde-traktatie-recepten Gezonde traktaties | Populaire Allerhande recepten | Albert Heijn


Om 13 uur uit?

Is uw kind om 13 uur vrij en komt u haar of hem ophalen? Zou u dan zo snel als mogelijk het plein kunnen verlaten, het plein is vanaf 13 uur speelterrein voor de hogere klassen. Het is soms zo druk met ouders en kleine kinderen dat het voor de pleinwacht moeilijk is om overzicht te houden.


Telefoongebruik

Willen jullie niet bellen of foto’s maken op het schoolplein en in de school? We houden de school graag zoveel mogelijk smartphone vrij!


Zo communiceren wij

Klasbord App


De Klasbord-app is een van onze dagelijkse communicatiekanalen.

In de app regel je onder andere de volgende zaken:


Absentiemeldingen (elke dag van afwezigheid opnieuw)

Intekenen voor oudergesprekken en activiteiten in de klas (via Tijdlijn)

Korte persoonlijke berichten van en naar de leerkracht (via Berichten)

Privacy-voorkeuren

Schoolagenda met daarin alle belangrijke data van het schooljaar!


E-mails

Wanneer wordt er gebruik gemaakt van email:

• Inhoudelijke berichten met (veel) vragen aan leerkracht, IB of Directie

• Persoonlijke berichten IB en Directie

Pinksterfeest klas 1 t/m 6

Pinksterfeest vrijdag 17 mei


Beste ouders,


Ter herinnering, komende vrijdag 17 mei is het Pinksterfeest!

Wees welkom om dit met ons te vieren. Alle informatie is te vinden in het Pinksterfeest bericht van 23 april jl.


Bakken

Nog niet opgegeven om te bakken? Doe dit z.s.m. zodat we voor iedereen iets lekkers hebben deze dag.


Kleding

Witte kleding met een kleurig lente accent.


Zingen

Zing gezellig met ons mee! Er zijn leen-boekjes beschikbaar op het plein.


Hulp

Terwijl de kinderen afsluiten in de klassen zouden wij het zeer op prijs stellen als u een handje zou willen helpen bij opruimen van alle spullen. Alvast bedankt!

Tijden

08.30 uur: Reguliere aanvang school- en lestijd

11.30 uur: Aanvang met openingsdans

11.40 uur: Meiboomdansen per klas, Morrisdans klas 6

12.20 uur: Klassenwensen

12.25 uur: Gezamenlijk lekkernij

12.40 uur: Kinderen terug naar de klas om af te sluiten

13.00 uur: Einde van het feest en einde van de schooldag


Tot vrijdag!


Namens Britta, Corina en het team Engelandlaan



Kleuters


Zilveren bellen met Pinksteren

Met Pinksteren zie je vele symbolen terug in de klas die het verhaal van dit feest vertellen.

De klas wordt in het wit getooid, net zoals de Pinksterbruid.

Wit is de kleur van het reine, het nieuwe. We zingen “Hier is onze fiere Pinsterblom”, waarin “fiere” van vierge, of “maagdelijk” komt. De bruid is onze aarde die bevrucht wordt door het scheppend wereldwoord, de “bruidegom”.

Pinksteren gaat over het zelf scheppende van de mens, vandaar dat we ook zelf de papieren bloemen maken, terwijl we ze met Sint Jan buiten plukken om er een krans mee te maken.

De zilveren bellen wekken de mens op: wordt wakker voor de goddelijke wereld, luister en hoor het wereldwoord! Dit in tegenstelling tot de warmte van het goud dat we met kerst zien wat staat voor de liefde die ons hart van binnenuit verwarmt.

De kinderen krijgen een krans in het haar, een symbool voor de goddelijke kroning van de verlichte mens. Verlicht ben je wanneer je gedachten niet meer met je op de loop gaan, maar je je denken kunt sturen en wel zo dat het scheppende gedachten worden. Zoals het wereldwoord in het begin van de aarde-ontwikkeling scheppend was, zo zal de mens “als God” worden.

Witte duifjes vliegen boven het bruidspaar: duiven zijn vogels die boodschappers voor de mens zijn. Je laat ze ergens los en ze komen bij je terug. Ze kunnen zich als enige vogels recht omlaag naar beneden laten zakken, vanuit de hemel!

In een aantal sprookjes komen witte duifjes of vogeltjes voor, ze wijzen de mens de weg- als ze wakker (genoeg) zijn. In Doornroosje valt iedereen tegelijk met haar in slaap, maar wanneer de prins haar wekt, wat wil zeggen dat zij geestelijk “ontwaakt”, trekken de duifjes hun kopje onder hun vleugels vandaan en vliegen naar het vrije veld.

Op het schoolplein staat de meiboom waar we samen om heen dansen. Het is het feest van het zich verbonden voelen. We hopen dat de mensheid in de toekomst leert zich met álle mensen verbonden te voelen, de volgende fase in onze mensheidsontwikkeling.


De rinkelbellen voor de jongens en de roosjes voor de meisjes zijn roze-rood: magenta. Magenta is de hemelse kleur, het groen van de stokken en steel is het symbool van het aardse, waarbij de bruiloft tussen het hemelse en het aardse verbeeld wordt.

Door ons met deze passende symbolen te omringen, nemen wij dit op in ons gevoelsleven. Voor de kinderen vormt het de basis om het feest later met het hoofd te gaan begrijpen, zodat hart en denken samen kunnen gaan.

Juf Astrid

Van de Medezeggenschapsraad


De Medezeggenschapsraad, of kortweg de MR, van onze school komt 8x per jaar bij elkaar om mee te praten en te denken over hoe het met onze school gaat en hoe ze wordt bestuurd. De MR gaat over de 2 locaties heen: zowel de Duitslandlaan als de Engelandlaan worden vertegenwoordigd, en er zitten zowel ouders als personeelsleden in de MR. Voor de Engelandlaan vertegenwoordigen Carmen van Rumt (moeder van Alwine uit klas 2) en Suzanne van Ham (moeder van Benthe uit klas 3 en Zeger uit klas 1) de oudergeleding. Wij zijn aanwezig om de stem van ouders te laten klinken in de MR, en daarom is het belangrijk dat we weten wat er onder ouders speelt. Je mag ons altijd aanspreken op het schoolplein, en weet je dat er ook een ware brievenbus is waar je je ideeën of mening op een briefje aan ons kunt achterlaten? Je vindt hem ergens bij de ingang van school of soms op het plein, zoek hem vooral op en laat je stem aan ons horen!


In de afgelopen weken stond deze vraag op de brievenbus: "Hoe ziet jouw ideale ouderavond eruit?" Een aantal ouders heeft ons daar antwoord op gegeven, waarvoor dank! Als rode draad wordt een efficiënte bijeenkomst genoemd, met een combinatie van een inkijkje in de klas, toelichting en inspiratie over de relevante ontwikkelingsfase gezien vanuit de antroposofie en ruimte om met elkaar in interactie te zijn. De ingezonden antwoorden worden per stuk teruggekoppeld in het volgende lerarenoverleg. Binnenkort komt een nieuwe vraag op de brievenbus: "Wat is voor jou het allerbelangrijkst ten aanzien van de opvoeding van digitale geletterdheid". We zijn benieuwd naar jullie reacties!



Workshop Oloide-maken voor collega’s en ouders


De Oloide is een vorm, door de wiskundige Paul Schatz (1898–1979) in 1929 ontwikkeld op aanwijzingen van Rudolf Steiner. Je zou het een 6e platonisch lichaam kunnen noemen want het is alzijdig symmetrisch. Deze uitnodigende vorm wordt inmiddels in de industrie veelvuldig toegepast voor het mengen van vaste stoffen en vloeistoffen. Ook wordt onderzoek gedaan naar toepassing bij aandrijvings- en windmolentechniek. Meer achtergrond en andere info over de oloide.


Ontdek deze boeiende vorm zelf! Samen een dag met de handen uit de mouwen en praktisch aan het werk. Je gaat naar huis met een fraai kleinood. De piramide uit restmateriaal krijg je er gratis bij.


Datum: 1 juni 10.00-16.00 uur inclusief materiaal, koffie, thee en een gezamenlijke biologische lunch. Kosten: € 50,= per dag.


Opgeven op antwoord@houtmotief.nl ovv. naam en workshop oloide 1 juni


Frithjof de Zwart

Docent houtbewerking bovenbouw


Verslag van een oloide workshop

“Ik geef het toe: Ik ben verslaafd! “

Nu heb ik al voor de derde keer meegedaan aan de oloïde workshop, en het zal niet de laatste keer geweest zijn. Hoe vaker ik het doe, hoe meer ideeën ik krijg over wat ik een volgende keer zou kunnen doen. Nog een grotere? Of juist en kleintje, die aan een ketting gedragen kan worden? Of een keer een open oloïde proberen? Ik vind de vorm gewoon zo mooi. Hij ligt heerlijk in de hand, je kunt er eindeloos mee spelen… en bij elkaar ziet mijn groeiende familie van inmiddels drie oloïdes in verschillende maten er zo mooi uit…

Maar dat is het niet alleen. Meer dan het resultaat van het werk is het proces zelf ook zo bevredigend. Je bent de hele dag bezig, je werkt met je handen en je ogen en je spieren, je bent geheel gefocust op dat blokje hout, dat over de uren heen heel geleidelijk verandert en aan het einde van de dag toch echt een oloïde is geworden…of in ieder geval bijna…

Na zo’n dag voel ik me moe, met spierpijn overal, en daarbij volledig ontspannen en voldaan. Het is niet de ontspanning na een lui dagje strand, maar de ontspanning na een pittige wandeling in de alpen: Je spieren weten wat ze gedaan hebben, je hoofd is leeg en tegelijk gevuld met mooie herinneringen. Mij maakt zo’n dagje echt gelukkig, en daarom blijf ik ook terugkomen.

En als je schrikt van de vergelijking met de alpenwandeling en je afvraagt of er evenveel conditie nodig is, om een oloïde te maken, maak je geen zorgen: Mijn eerste keer zat ik in de eindfase van een flinke Long Covid, ik was nog erg slap en moe en heel kortademig…maar ik ben er wel gekomen. Ik heb een klein blokje van zacht hout gekozen, ik heb regelmatig een moment pauze genomen om weer op adem te komen, en het is prima gelukt.

Hoe ziet die dag er nu concreet uit? Aan het begin krijg je wat informatie over oloïdes. Dan wordt het serieus: Je mag uit een hele reeks blokjes in verschillende maten en houtsoorten je eigen stukje kiezen. Stap voor stap krijg je instructie en bewerk je je blokje, zodat het steeds meer in een oloïde gaat veranderen. Frithjof staat altijd klaar voor hulp en advies, en ook de groepsleden ondersteunen elkaar. Tussendoor staat er een heerlijke lunch klaar (biologisch en vegetarisch). En aan het einde van de dag worden de oloïdes afgewerkt en, voor wie wil, in de olie gezet. En dan neem je je eigen oloïde mee naar huis!

Ina Jekeli

Sfeerimpressie vanuit de Vlinderboom

Sfeerimpressie voorjaarsvakantie: Dieren in de winter De activiteiten van de voorjaarsvakantie stonden in het teken van hoe de dieren in de winter leven. Veel kinderen hebben hutten/holletjes gebouwd, net zoals sommige dieren in de winter. Zadencrackers gebakken, dieren verzamelen ook zaden. Daarnaast is er gewerkt met inkt, dit leek wel toveren. Een druppel inkt op een nat blad dat werden prachtige fantasie dieren- en vogels. De dansworkshop stond ook in het teken van de dieren in de winter. Er werd weer enthousiast meegedanst. Verder hebben we vogels gespot. Dit begon al op het plein waar een duif in de weer was. En we hebben een wandeling gemaakt naar het park waar we goed naar de vogels konden kijken. Na de wandeling zijn er enthousiast voederbakjes gemaakt door de kinderen.


We hebben een kijkje genomen in de onderwaterwereld door met verf een onderwaterwereld te creëren. De week werd afgesloten met een heuse pyjamaparty, we gingen in een korte winderslaap, startten rustig op met yoga en maakten in de middag een heuse pannenkoekenparty. Met elkaar kijken we terug op een mooie voorjaarsvakantie.



GGD flits april 2024

Doe de Tekencheck!


Het voorjaar lijkt langzaam te beginnen. Dan is het heerlijk om met de kinderen erop uit te gaan en lekker veel buiten te spelen. Niets fijner dan dat, toch?!


Maar let wel op met het spelen in ‘het groen’. Want een tekenbeet heb je zo, en niet alleen de beet is heel vervelend, de teek kan ook nog vervelende ziektes overdragen.


Daarom is het belangrijk om altijd een tekencheck te doen als je veel buiten

‘in het groen’ bent geweest!


• Bekijk het filmpje (klik op de link) Filmpje tekencheck

Herkennen van tekenbeten | RIVM

• Meer weten? check Tekenbeten | RIVM



Schoolvakanties 2023-2024

Pinksterweekend: za 18 mei t/m ma 20 mei

Zomervakantie: za 20 juli t/m zo 1 sept


Studiedagen 2023-2024

Maandag 1 juli

Dinsdag 2 juli


Vrije middagen 2023-2024 les tot 13:00u

Vrijdag 17 mei Pinksterfeest

Vrijdag 31 mei Personeelsuitje

Maandag 24 juni Sint Jansfeest

Donderdag 18 juli laatste schooldag kleuters

Vrijdag 19 juli laatste schooldag klas 1 t/m 6 kinderen zijn om 11:00u uit


Klassenouder overleg met schoolleiding

Donderdag 30 mei 8:30u—9:30u lerarenkamer