Vrijeschool en basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrije school voor Haarlem/Schalkwijk

Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

De natuur leer je
beter kennen als
je er middenin zit.

Gepubliceerd op: 09-10-2024Nieuw

2024-2025 Nieuwsbrief 2


Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

Nieuwsbrief 2


Agenda


Do 17 oktOudergesprekken 13:00u vrij
Wo 23 oktAlgemene ouderavond kleuterklassen
Za 26 okt t/m zo 3 novHerfstvakantie
Ma 11 novSint Maarten 13:00u vrij
Do 14 novStudiedag
Ma 18 novWintermarkt 19:00u - 21:30u
Ma 25 novAlgemene ouderavond alle klassen (met Rick ten Cate)
Ma 2 dec1e advent
Do 5 decSint Nicolaas 13:00u vrij
Vrij 6 decSchool begint om 9:30u

In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Mededeling Ithaka
  • Uit de kleuterklas
  • Sint Maarten bij de kleuters
  • Buitendag
  • Ingezonden berichten
  • Vakantie en studiedagen


Van de directie


Beste ouders en verzorgers,

De herfst begint langzaam zijn intrede te doen. Het Michaëlsfeest hebben we dit jaar in de school gevierd. Tot op het laatste moment was het spannend of het door zou kunnen gaan op het strand maar de goden waren deze keer te onstuimig. In een paar uur werd het feest ‘omgedacht’ en heeft de zesde klas allerlei leuke en spannende spelletjes verzorgd. Uiteindelijk hebben de kinderen een hele leuke en verbindende dag gehad.


Vorige week vrijdag hadden we onze jaarlijkse Ithaka Michaëlsconferentie. Van onze 15 vrijescholen kwamen de leerkrachten en ondersteunend personeel naar de Duitslandlaan om met elkaar het thema Inclusie & Diversiteit te bestuderen. Diversiteit en inclusie vinden we allemaal belangrijk in het onderwijs. Maar wat geeft aan dat we op de goede weg zitten? Wanneer heeft wat wij doen effect en hoe creëren we een blijvende impact voor onze kinderen?

Inclusiviteit: een omgeving waar iedereen zich welkom voelt, ongeacht achtergrond, geslacht, etniciteit, religie of seksuele geaardheid. Omgaan met verschillende meningen vraagt om open communicatie en respect. Hoe luisteren we naar elkaar en blijven we nieuwsgierig?

Het was een enerverende en verbindende dag waarin vooral ons bewustzijn vergroot is op dit thema. We hebben handvatten gekregen om de gesprekken over diversiteit en inclusiviteit met elkaar te voeren en het zaadje dat geplant is uit te gaan laten groeien tot plant.


Een heel fijn weekend, geniet van de warme herfstige zonnestralen!


Horriah Nelissen



Mobiele telefoons, smartwatches en andere apparaten

Zoals jullie weten streven wij al sinds jaar en dag naar een mobielvrije school. De kinderen die een mobiel of smartwatch bij zich hadden hielden deze (geluid uit) in hun tas tijdens de lessen. Ons beleid op mobiele telefoons zal iets veranderen. Vanaf nu moeten kinderen hun apparaten (mobiele telefoon, smartwatch, etc.) aan het begin van de dag inleveren bij de leerkracht. De leerkracht zal het apparaat (mobiel of smartwatch) bewaren en aan het einde van de dag krijgen de kinderen hun apparaat weer terug. Wordt er toch een apparaat gebruikt tijdens schooltijd dan wordt deze ingenomen door de leerkracht. Een van de ouders of verzorgers kan het dan komen ophalen bij de leerkracht. Voor alle duidelijkheid: het wordt niet teruggeven aan het kind. De telefoons of smartwatches mogen na schooltijd, buiten het schoolplein, pas weer gebruikt worden.

Omdat goed voorbeeld doet volgen, willen we jullie, als ouders en verzorgers, ook vragen geen mobiel te gebruiken in de school of op het schoolplein.

Even alles op een rijtje:

· Mobiele telefoons, smartwatches en andere apparaten blijven liever thuis

· Toch mee? Dan worden ze ’s ochtends ingeleverd bij de leerkracht

· Aan het einde van de dag mogen de apparaten weer mee naar huis

· Toch gebruikt tijdens schooltijd? Apparaat kan opgehaald worden door een ouder of verzorger. Moeten ouders gebeld worden dan kan dat natuurlijk altijd via de leerkracht of via de administratie

· Op het schoolplein geen gebruik van mobiele telefoons en smartwatches


In klas 4 t/m 6 wordt dit in de klas besproken, het zou fijn zijn als jullie dit ook thuis willen doornemen met je kind.

Heel hartelijk dank voor jullie medewerking! Samen komen we in levendige verbinding!


Herinnering: willen jullie reageren op de oproep voor ouderbijdrage?

In de afgelopen maand hebben jullie een bericht ontvangen om via WIS-collect een ouderbijdrage te doen. De bijdrage is geheel vrijwillig. We zijn heel blij dat veel ouders hierop al hebben gereageerd. Echter, van een aantal ouders hebben we nog geen reactie ontvangen. We stellen het zeer op prijs als alle ouders, ongeacht hun keuze, wel reageren op de oproep in het systeem. Dit helpt ons een beter beeld te krijgen van de verwachte inkomsten voor dit jaar.

Het kan zijn dat ouders met een hotmail- of outlookadres het bericht niet hebben ontvangen. Dit probleem is bekend bij WIS-collect en er is inmiddels een oplossing. Als je geen bericht hebt ontvangen, neem dan gerust contact op met de administratie.

Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking.


Traktatiebeleid

In eerdere nieuwsbrieven hebben jullie kunnen lezen hoe wij als school denken over voeding en traktaties. We zien dat er al veel mensen zijn die geïnspireerd zijn en heerlijke, gezonde en feestelijkheden en baksels meenemen bij het vieren van een verjaardag! Geweldig!

Heb je niet meer helemaal duidelijk wat het traktatiebeleid ook alweer was? Lees het dan hieronder terug! Als je vragen hebt, willen we graag tips geven en meedenken.


Op onze school hechten we veel waarde aan gezonde en duurzame voeding. Als vrijeschool willen we bewust omgaan met onszelf, elkaar en met de aarde. Wij willen gezondmakend onderwijs geven en zien dan ook graag dat de kinderen gezondmakende voeding tot zich nemen. Kinderen zijn volop in de groei en in ontwikkeling. Gezonde voeding zorgt voor genoeg energie en voedingsstoffen om lekker te spelen en te leren. Vitaliteit in voeding is belangrijk voor de ontwikkeling van een vitaal lichaam en geest. Samen met ouders, leerkrachten en leerlingen kunnen we ervoor zorgen dat gezonde voeding de norm is, ook op jaarfeesten en verjaardagen.


Tijdens jaarfeesten en activiteiten op school jaarfeesten willen wij zoveel mogelijk biologische producten uit de streek gebruiken, zoveel mogelijk suikervrij en voedsel uit het seizoen.


Kinderen die jarig zijn, zetten we natuurlijk graag in het zonnetje en verjaardagen vieren we met veel plezier! Ook bij traktaties kiezen we voor gezond, vitaal en duurzaam. Dat geldt voor kinderen, maar ook voor leraren. Denk aan een zelfgebakken koekje, een fruit of -groente-spiesje, naturel popcorn of bijvoorbeeld bloemenzaadjes. Onze richtlijnen:

- Gebruik bij zelfgemaakte baksels een alternatief voor geraffineerde suiker en gezonde ingrediënten; zoals groente, (gedroogd) fruit of ongezouten noten.

- Uiteraard zonder kleur, geur en smaakstoffen.

- We denken ook aan het milieu en gebruiken daarom geen plastic, wegwerpmateriaal of cadeautjes.

- Je kunt bij een traktatie een leuke versiering maken van voorbeeld gekleurd papier of doe ze in een vrolijk zakje.

- En onthoud, een traktatie is een extraatje, het hoeft niet groot te zijn. Trakteren op zich is al een feest!


Behoefte aan inspiratie? Kijk eens op:

www.gezondtrakteren.nl

www.voedingscentrum.nl/trakteren

www.chickslovefood.com/16x-gezonde-kindertraktaties/www.euschoolfruit.nl/nl/schoolfruit/schoolfruitbeleid/gezond-en-lekker-trakteren/traktaties.htm

/www.thegreenlist.nl/7-ideeen-voor-duurzame-schooltraktaties-gezond-voor-kids-en-de-planeet/

www.ah.nl/allerhande/recepten/gezonde-traktaties#gezonde-traktatie-recepten


In de kleuterklas van alles 6 geteld!

Het Sint Maartenfeest bij de kleuters op maandag 11 november


Op maandag 11 november vieren we het Sint Maartensfeest. Dit is een ander feest als Halloween. Halloween wordt gevierd rond 1 nov, ook wel Allerzielen genoemd. De geesten van de gestorvenen zijn dan dichterbij en dat wordt uitgebeeld in de Halloween-maskers. Een wezenlijk ander feest dus! Vandaar dat we onze Sint Maartens-pompoen NIET met gezichten versieren, maar met zon, maan en sterren.



Pompoentje:

In de week van Sint Maarten zullen er pompoentjes worden uitgedeeld om thuis uit te hollen en te versieren.


Pompoen uithollen: Hoe ga je te werk?

- Maak een GEKARTELDE bovenkant, dat wordt het dekseltje. Maak er met een appelboor luchtgaten in.

- Hol de pompoen uit door er met een lepel uit te scheppen.

- Doe dit net zo lang totdat de pompoen voldoende uitgehold is. De wanden van de pompoen moeten ongeveer 1 cm dik blijven.

- De bodem maak je vlak.

- De buitenkant: snij met een scherp mesje voorzichtig, zon, maan en sterren in de buitenkant van de knol zonder door de wanden heen te steken, de pompoen blijft dus ‘dicht’, de figuurtjes worden er a.h.w. afgeschild.


Optocht:

Op maandag 11 november bent u om 12.30 uur welkom in de klas om het feest met ons mee te vieren.

De kleuters lopen met een kaarsje in hun pompoentje al zingend in een lange stoet door de verduisterde kleuterklassen en klas 1 en 2. Ouders blijven in de klas en zien de stoet zingend voorbij gaan.

Daarna luisteren we in stilte(!) naar het verhaal.


Voor de veiligheid willen we jullie vragen je kind deze dag geen synthetische kleding aan te doen en alle lange haren goed in staarten en vlechten te doen.



Knopen voor de kleuters

Wie heeft er oude knopen voor de kleuters om mee te spelen?

Zij houden ook erg van gouden en zilveren knopen (niet van jeansknopen)

Alvast veel dank!

Een kijkje bij de Smid


Buitendag klas 1

Vandaag hebben de kinderen in het bos veel meer gezien dan andere keren, omdat ze de weg nu goed beginnen te kennen. Wat een mooie paddenstoelen waren er te ontdekken, hele grote, en ook hele kleintjes, en uitgepoepte besjes door vogels, waar een slak zich dan weer te goed aan deed. Er werden dit keer op het stilte-pad echt vogels gehoord, omdat het de kinderen telkens iets beter lukt om ook echt stil te zijn. De herten daarentegen werden met zulk luid gejuich begroet en achterna gerend dat er van die herten niet zo veel te zien was!


We oefenden de "vriendjes van 5", alle sommen die samen 5 maken, met dennenappels op een rij, met kinderen op een rij, waarbij alle kinderen met hun vingers toonden welke sommen we maakten.

Bij de letterboom oefenden we de lettergebaren van de geleerde letters. Wat doen ze dat goed en wat klinkt dat mooi in het bos!


Iedere week vertel ik een verhaal over twee dieren die ze in het bos tegen kunnen komen en vandaag waren dat de eekhoorn en de pad. En ja hoor, de rest van de wandeling kwamen de kinderen mij afgeknabbelde dennenappels tonen, van die eekhoorn!


Ze leerden zo rustig als een slak te lopen of zo snel als een haas. En hoe loop je dan daartussenin, zo, dat je als groep bij elkaar blijft? Een mooie oefening in het afstemmen op elkaar. Afstemmen dat zo nodig is, ook in het verdere leven. Hier zullen we de komende tijd nog veel mee oefenen.


Juf Barbara




Schoolvakanties 2024-2025

Herfstvakantie : za 26 okt t/m zo 3 november

Kerstvakantie : vrij 20 dec t/m zo 5 jan

Voorjaarsvakantie: ma 17 feb t/m ma 24 feb (24 feb is studiedag)

Meivakantie: vrij 18 april t/m ma 5 mei (incl goede vrijdag, pasen en bevrijdingsdag)

Hemelvaartsweekend: do 29 mei t/m zo 1 juni

Pinksterweekend: za 7 juni t/m ma 9 juni

Zomervakantie: za 12 juli t/m zo 24 aug


Studiedagen 2024-2025

Donderdag 14 november

Vrijdag 20 december (voorafgaand aan de kerstvakantie)
Maandag 24 februari (aansluitend aan de voorjaarsvakantie)
Maandag 31 maart
Maandag 23 juni


Vrije middagen 2024-2025 les tot 13:00u

Donderdag 17 oktober oudergesprekken

Maandag 11 november St. Maarten

Donderdag 5 december St. Nicolaas, 6 december start om 9:30u

Donderdag 19 december Kerstviering

Vrijdag 14 februari Verkleedfeest

Donderdag 13 maart oudergesprekken

Donderdag 17 april Paasviering

Vrijdag 6 juni Pinksterfeest

Vrijdag 27 juni Sint Jansfeest


Algemene ouderavonden (AO) + Schoolpresentatie (SP)

Maandag 25 november AO Inloop 19.15 uur, start 19.30

Dinsdag 11 maart SP Inloop 8.30 uur, start 8.45 uur