Vrijeschool en basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrije school voor Haarlem/Schalkwijk

Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

De natuur leer je
beter kennen als
je er middenin zit.

Gepubliceerd op: 04-12-2024Nieuw

2024-2025 Nieuwsbrief 4


Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

Nieuwsbrief 4


Agenda


Ma 9 dec2e advent
Ma 16 dec3e advent
Wo 18 decKerstspel aanvang 16:30u
Do 19 decKerstviering 13:00u vrij
Vrij 20 dec t/m zo 5 janKerstvakantie
Ma 6 janDriekoningen
Wo 29 janKlassenouderoverleg
Vrij 14 febVerkleedfeest 13:00u vrij
Za 15 feb t/m ma 24 febVoorjaarsvakantie (ma 24 feb is studiedag)


In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Buitendag klas 1
  • Uit de kleuterklas
  • De herders en de koningen (kleuterklas)
  • Pietenhuis
  • Geometrie in klas 6
  • Ingezonden berichten
  • Vakantie en studiedagen

Van de directie

Beste ouders en verzorgers,


De dagen worden steeds korter en, net als in de natuur, zullen de komende tijd voor de mens in het teken staan van rust en verstilling. Het is een periode waarin we ons meer naar binnen keren, voor reflectie en bezinning.


Afgelopen week heerste er een bijzondere sfeer in de school. Bij binnenkomst kon iedereen genieten van het prachtige muziekspel, gespeeld door leerlingen en ouders van de school. De rust en eerbied voor de artiesten creëerden een bijna magische sfeer. Deze rust is bijzonder te noemen omdat het weer, in deze tijd van het jaar, elke dag verandert en de komst van Sinterklaas voor veel opwinding zorgt bij de kinderen


De adventtijd is begonnen, een periode die veel eerbied oproept. Op maandag werd de eerste advent gevierd in de gymzaal. Er werd gezongen bij gedimd licht en het eerste deel van een drieluik werd verteld voor de kinderen van klas 1 tot en met 6. In de kleuterklassen wandelden de kinderen door het adventstuintje.


De komende tijd zal gevuld zijn met mooie vieringen. Donderdag hebben we Sinterklaas mogen verwelkomen. Het was een groot vreugdevol feest, de kinderen hebben weer heerlijk genoten. Aankomende maandag vieren we de tweede advent en op 16 december de derde advent. De komende weken zal er elke ochtend muziek gespeeld worden door leerlingen en hun ouders. In de laatste week voor de kerstvakantie speelt klas 3 Het Paradijsspel voor de kinderen van klas 4, 5 en 6. Op woensdagmiddag om 16:30 uur zal het team Het Kerstspel voor jullie opvoeren. Een speciale kerstnieuwsbrief met de details hierover komt volgende week.


Ik wens jullie allemaal een mooie en vredige adventstijd toe,


Hartelijke groet,

Horriah Nelissen



Wij wensen jullie

Genoeg stilte

om op te kijken

naar de sterren



Genoeg eenvoud

om ontzag te tonen

voor het kleine



Genoeg vertrouwen

om het goede

zijn weg te laten vinden



Genoeg verwondering

om het ondenkbare

te zien gebeuren




Podcast met juf Barbara en kinderen uit klas 1,2 en klas 6!

Jolanda Lütteke maakt een podcastserie over Natuurinclusief onderwijs. Aflevering 4 is opgenomen met juf Barbara en een aantal kinderen van onze school. Het is een podcast gemaakt voor volwassenen over Natuuronderwijs.

https://open.spotify.com/episode/23QL42EPJuRFOWEA6Sk5DH?si=SZefcO3tTHqU8mtjwsKKMg


Bericht van de MR

Op 12 november jl. kwam de MR bijeen tijdens een regulier overleg. De directie van de Duitslandlaan en Engelandlaan lichtte de begroting toe voor de komende vier jaar. De school staat er financieel gezond voor en ook voor de komende jaren verwachten we een solide basis.


Het afgelopen jaar heeft de MR veel nieuwe leden verwelkomd en om als MR effectief te functioneren, volgt er in januari een cursus voor deze nieuwe leden.


Hebben jullie suggesties, vragen of opmerkingen die het reilen en zeilen in de school aangaan dan kunnen jullie je richten tot:


Leden Engelandlaan:

Barbara Nicolaas (kleuterleerkracht, leerkracht klas 1) bnicolaas@rsschool.nl

Chantal Oosten (IB-er) coosten@rsschool.nl

Suzanne van Ham (ouder uit klas 2 en 4) savanham@gmail.com

Sophie Eigenbrood (ouder uit kleuterklas juf Astrid) s.eigenbrood@gmail.com



Hartelijke groet,

Leden MR

Buitendag klas 1

Buitendag in de regen

Dit was de eerste keer dit jaar dat we de hele ochtend in de regen liepen. De kinderen hadden zich er goed op gekleed. Na het ochtendbegin met een lied en de spreuk, net als in de klas, luisterden we naar het geluid van de regen. Mooi! Onderweg ontdekten ze nog meer moois dat de regen voortbracht: er stroomden riviertjes zo van de boomstammen naar beneden, waardoor de stammen glansden. Met een nieuwe blik werden andere bomen ook bekeken. Hoe gladder de stam hoe beter de stroom zichtbaar was.


Ons appeltje aten we deze keer op het pad achter de fruitheuvel, want bovenop waaide het meer dan tussen de bomen en koud wilden we niet worden. Daar beleefden Sint en zijn pieten een klein regenavontuur in het verhaal dat altijd rond het fruiteten klinkt.


De evenwichtsbalk bleek gladder dan anders en er werd goed samengewerkt om veilig over de liggende boomstam te komen. Met het oefenen van je evenwicht, leer je jezelf stap voor stap ook ervaren als een uniek persoon; ik ben ik.


In de klas wordt bij het rekenen onder andere geoefend met het splitsen van getallen, dat doen we ook in het bos: bijvoorbeeld 5 dennenappels kun je splitsen in een groepje van 2 en 3, of van 1 en 4. Maar ook met je vingers kun je dat laten zien, en met groepjes kinderen. We leren de telrij met het accent op 5 als de pietjes 4 kleine stappen maken en de 5e steeds een grote sprong is.


Bij de letterboom waren er weer twee nieuwe letters die ze konden laten zien en horen: de u en de w. Tegelijkertijd herhalen en oefenen we de al geleerde letters. Ook ‘schrijven’ ze letters met wat er voor handen is in het bos.


Tijdens het eten zitten we in een kring en eten in stilte, luisterend naar de wind, de regen en de vogels. Een fijn moment dat door alle kinderen gewaardeerd wordt.


Na het eten is er tijd om even te spelen en deze keer deden ze met zijn allen een tikspel; goed om te zien dat het niet meer kinderen uit drie aparte kleutergroepen zijn, maar echt één klas is geworden.


Terugblikkend op de ochtend noemde geen enkel kind de regen; ze hadden twee herten gezien, ze vonden het onderzoeken en begroeten van hun eigen boom een fijn moment, het spel samen, de watervalletjes van de boomstammen, kortom, ze hadden eigenlijk van alles genoten.

Adventtuintje
Sint bootje

De herders en de koningen (kleuterklas)


Wie op een vrije school heeft gezeten, weet nog vaak dat ze een keer Maria mocht zijn in het kerstspelletje of dat hij een herder was in het herdersspelletje.


In de adventstijd wordt de klas getooid in een verwachtingsvol blauw met sterren, de kaarsjes van de adventskrans worden aangestoken en de kerstboom versierd.


De kleren hangen klaar en iedereen kleed zichzelf zo goed mogelijk aan. De jonge kinderen zijn vaak een schaapje, een wollen vachtje aan en een mutsje met oortjes op het hoofd, zacht en aaibaar. De herder pakken hun wollen vesten en bontmutsen, dan nog de stok, want een herder kan niet zonder. Stevig stapt hij (of zij) met de stok in het rond, de schaapjes er achter aan. Als ze op willen staan na de nacht waarin de engelen hen komen vertellen dat er een bijzonder kindje is geboren, glijden ze uit op de rijp. Ha… dat is grappig!

De herders zijn eenvoudige lieden die dicht bij de natuur staan. Ze staan open voor de engelen, zodat ze ze kunnen horen en volgen hun hart naar het kindje.

Dit past helemaal bij de kleuter die ook nog open en vol verwondering in het leven staat. Zij voelen en beleven: de wereld is goed.


Na de kerstvakantie wordt het Driekoningen en nu hangen er mantels van zware stof klaar: een rode, een blauwe en een groene, met gouden biezen versierd. Iedere koning zet zijn kroon, versierd met goud en edelstenen, op en pakt een gouden staf. Daar schrijden de koningen, de staven mogen de grond niet raken, nee, voornaam lopen ze door de klas, het hoofd recht onder de mooie kroon. Met een gouden kijker kijken ze naar de ster die ze volgen.


In alles voel je: deze wijzen uit het Oosten leven niet vanuit hun hart, maar vanuit het hoofd, het denken. Het driekoningenspelletje heeft dan ook een heel andere sfeer dan het herderspelletje. Dit denken past nog niet zo bij de kleuter, pas rond de 7 jaar ontwaakt dit immers. Hierin kan de kleuter echter goed de tegenstelling ervaren van hart en hoofd, van aards en “hemels”.


En wie wil nou niet “de koning zijn”…?



Schoolvakanties 2024-2025

Kerstvakantie : vrij 20 dec t/m zo 5 jan

Voorjaarsvakantie: ma 17 feb t/m ma 24 feb (24 feb is studiedag)

Meivakantie: vrij 18 april t/m ma 5 mei (incl goede vrijdag, pasen en bevrijdingsdag)

Hemelvaartsweekend: do 29 mei t/m zo 1 juni

Pinksterweekend: za 7 juni t/m ma 9 juni

Zomervakantie: za 12 juli t/m zo 24 aug


Studiedagen 2024-2025

Vrijdag 20 december (voorafgaand aan de kerstvakantie)

Maandag 24 februari (aansluitend aan de voorjaarsvakantie)
Maandag 31 maart
Maandag 23 juni


Vrije middagen 2024-2025 les tot 13:00u

Donderdag 19 december Kerstviering

Vrijdag 14 februari Verkleedfeest

Donderdag 13 maart oudergesprekken

Donderdag 17 april Paasviering

Vrijdag 6 juni Pinksterfeest

Vrijdag 27 juni Sint Jansfeest


Algemene ouderavonden (AO) + Schoolpresentatie (SP)

Dinsdag 11 maart SP Inloop 8.30 uur, start 8.45 uur