2024-2025 Nieuwsbrief 5
Nieuwsbrief 5
Agenda
Wo 29 jan | Klassenouderoverleg | |
Vrij 14 feb | Verkleedfeest 13:00u vrij | |
Za 15 feb t/m ma 24 feb | Voorjaarsvakantie (ma 24 feb is studiedag) | |
Wo 5 maart | Schoolschaatsen klas 1 t/m 6 | |
Di 11 maart | Schoolpresentaties & ouderavond kleuterklassen | |
Do 13 maart | Oudergesprekken 13:00u vrij | |
Ma 31 maart | Studiedag | |
Vrij 11 april | Palmpasen klas 1 t/m 3 | |
Wo 16 april | Sportdag onder voorbehoud | |
Do 17 april | Paasfeest 13:00u vrij | |
vrij 18 apr t/m ma 5 mei | Voorjaarsvakantie (incl Goede vrijdag, Pasen en 5 mei) |
In deze nieuwsbrief
- Van de directie
- Goed nieuws schoolplein en praktische mededelingen
- Verslag algemene ouderavond
- Foto buitendag klas 1
- Schoolbieb omtoveren
- Ingezonden berichten
- Vakantie en studiedagen
Van de directie
Of hoe dat heet
Gelukkig dat
het licht bestaat
en dat het met
me doet en praat
en dat ik weet
dat ik er ver vandaan
kom, van het licht
of hoe dat heet.
Hans Andreus, Uit: Holte van licht
Beste ouders en verzorgers,
We wensen jullie allemaal een heel mooi, liefdevol en gezond 2025 toe. Alweer bijna twee weken onderweg in het nieuwe jaar! We hopen dat jullie allen een fijne vakantie achter de rug hebben. Op school zijn we goed begonnen!
Het licht keert terug! Vooral ’s avonds blijft het al iets langer licht. De aarde ligt nog stil onder een stralende sterrenhemel, dromend van de lente. De sneeuwklokjes verschijnen en de levenskracht begint te stromen.
De kerstvakantie hebben we feestelijk ingeluid met het kerstspel, dat op woensdagmiddag in de laatste week werd opgevoerd voor de kinderen van klas 1 t/m 6 en hun ouders. De zaal was tot de nok gevuld, en daar waren we ontzettend blij mee. We willen jullie van harte bedanken voor jullie geweldige aanwezigheid. Het is een prachtige traditie waarvan we hopen dat de kinderen er met veel plezier, warmte en eerbied op terugkijken.
Na afloop van het kerstspel volgde op het plein een sfeervol samenzijn. Onder het genot van een drankje en een knapperig kransje genoten we samen van de bijzondere ambiance. Een waardevol moment om het jaar in verbondenheid af te sluiten.
Op 2 februari, Maria Lichtmis, sluiten we de kersttijd af. Op school vieren de kleuters dit door kaarsresten te smelten en lichtbootjes van walnotendopjes te maken. Zo schenken we licht en kracht aan moeder aarde, die ondergronds hard werkt aan nieuw leven.
Hartelijke groeten,
Horriah Nelissen
Goed nieuws over het Schoolplein!
Vlak voor de kerstvakantie hebben we officieel de subsidie ontvangen voor het vergroenen van ons schoolplein! Samen met bureau Speeling is er een prachtig plan gemaakt voor de herinrichting, en de uitvoering hiervan gaat binnenkort van start.
In de volgende nieuwsbrief delen we meer informatie over de planning. Er komen een aantal momenten waarop we hulp van ouders goed kunnen gebruiken. We hopen dat velen van jullie willen meehelpen om van dit project een succes te maken. Wordt vervolgd!
Praktische mededelingen
Midden Toetsen
Vanaf 20 januari tot en met 31 januari staan twee weken gepland waarin de kinderen toetsen zullen maken op school. Wij willen jullie vragen om tandartsafspraken, doktersbezoekjes etc. (wanneer mogelijk) om deze dagen heen te plannen. En het is fijn als de kinderen, ook op maandag, uitgerust in de stroom van de klas mee kunnen doen.
Verlof buiten de schoolvakanties? Altijd aanvragen!
Wil je verlof aanvragen voor een verhuizing, bruiloft of extra vakantiedag? Doe dit altijd schriftelijk via de schoolleiding. Verlof zonder toestemming moet namelijk worden gemeld bij de leerplichtambtenaar, wat kan leiden tot een boete. Meestal wordt verlof met een goede reden gewoon goedgekeurd. Verlofformulieren vind je op onze website.
Op tijd komen – samen de dag starten!
Het kan weleens gebeuren dat je te laat bent. Houd er rekening mee dat ook dit wordt genoteerd voor de leerplichtambtenaar. Belangrijker nog: samen op tijd starten is waardevol voor de klas. Heb je een afspraak waardoor je later komt? Meld dit vooraf via de Klasbord-app bij absenties.
Absentie melden – eenvoudig via Klasbord!
Gebruik voor absentiemeldingen de Klasbord-app. Dit informeert leerkrachten en administratie tegelijk, zonder apart te bellen of mailen. Bij ziekte hoef je slechts één melding per aaneengesloten periode te doen. Geef absenties vóór 9 uur door.
Alvast bedankt!
Inspiratie en verdieping
Verslag Algemene Ouderavond - Maandag 25-11-2024
Deze avond stond in het teken van inspiratie en verdieping, verzorgd door Rik ten Cate. In zijn lezing nam Rik ons mee in de rijke wereld van de antroposofie en de hedendaagse toepassing daarvan in het Vrijeschoolonderwijs. Hij wist de aanwezigen te boeien met inzichten over de pedagogische aanpak die gericht is op het welzijn en de volledige ontwikkeling van het kind.
De kern van het Vrijeschoolonderwijs
Het Vrijeschoolonderwijs, geïnspireerd door de antroposofische pedagogiek van Rudolf Steiner, werkt vanuit een groot respect voor de natuurlijke ontwikkeling van het kind. Rik schetste het beeld van een menselijk groeiproces dat ongeveer 28 jaar beslaat—een wonderlijk contrast met de snellere ontwikkelingscycli in de dierenwereld. Dit langzame, bewuste groeiproces biedt ruimte voor ontwikkeling op het gebied van hoofd, hart en handen.
De drie lagen van Vrijeschoolpedagogiek/ Vrije opvoedkunst
De Vrijeschoolpedagogiek werd mooi omschreven als een ‘vrije opvoedkunst’, opgebouwd uit drie pijlers:
1. Vrijheid van richting en inrichting – De school heeft de ruimte om onderwijs zelf vorm te geven, met bijvoorbeeld periodeonderwijs als krachtig instrument.
2. Opvoeding met aandacht – Van het aanleren van waarden tot het promoten van gezonde voeding.
3. Kunst als leidraad – Opvoeden wordt gezien als een kunstvorm, waarin ouders en leerkrachten samen de kunstenaars zijn die de basis leggen voor een rijk leven.
Wat ouders voor hun kinderen wensen
Rik vroeg de ouders wat zij wensten voor hun kinderen. De rode draad? Het verlangen dat kinderen opgroeien tot zelfbewuste, evenwichtige individuen. Denk hierbij aan:
• Het ervaren van zichtbaarheid en erkenning.
• Ruimte voor zelfontplooiing en individuele groei.
• Een harmonie tussen hoofd, hart en handen.
• Het ontwikkelen van sociale vaardigheden, veerkracht en zelfvertrouwen.
• Een veilige en inspirerende omgeving waarin leren een avontuur is.
Welzijn: Een solide basis
Rik benadrukte dat een kind floreert in een omgeving die gevuld is met begrip, liefde en ritme. Goede voeding is hierbij essentieel. Hij maakte duidelijk dat rust, plezier en aandacht net zo belangrijk is als een evenwichtig dagritme.
Het innerlijke ideaal van het kind
Een bijzonder inzicht was het idee dat vanuit de vrijeschool pedagogiek wordt gewerkt met het idee dat elk kind wordt geboren met een uniek ideaal of levensdoel. Hoewel dit doel soms onbewust blijft, blijft het hart van het kind er diep mee verbonden. Angst, haast en maatschappelijke druk kunnen deze verbinding vertroebelen. Daarom is het cruciaal dat opvoeders handelen vanuit rust en eigen idealen—een voorbeeld waar kinderen naar kunnen streven.
Rust en nabootsing
Kinderen leren door na te bootsen. Wanneer ouders of leerkrachten gestrest of gehaast zijn, nemen kinderen dit gedrag vaak over. De school zou daarom een plek moeten zijn waar rust en structuur de boventoon voeren, een veilige haven midden in een vaak hectische wereld.
De Schijf van Vijf voor Onderwijs
Rik heeft zijn eigen schijf van vijf voor het onderwijs ontwikkeld. Elke schooldag bevat vijf ingrediënten die de basis vormen van het onderwijs:
1. Zingen – Om de dag vrolijk te beginnen.
2. Bewegen – Voor een gezonde geest in een gezond lichaam.
3. Kunstzinnige activiteiten – Voor het voeden van de creativiteit.
4. Verhalen vertellen – Voor inspiratie en verbondenheid.
5. Hard werken – Voor discipline en doorzettingsvermogen.
Vrijeschoolleerlingen: Sterk in de praktijk
Onderzoek toont aan dat oud-leerlingen van de Vrijeschool vaak excelleren in creativiteit en sociale vaardigheden, een waardevolle combinatie op de huidige arbeidsmarkt.
Realistische reflectie
Hoewel de Vrijeschool veel te bieden heeft, onderstreepte Rik ook dat dit type onderwijs niet altijd voor ieder kind geschikt is. Aan de hand van een persoonlijke anekdote vertelde hij hoe een van zijn eigen kinderen beter gedijde op een reguliere school omdat de aanpak en het lesaanbod daar beter bij dit kind aansloot.
Een inspirerende conclusie
De avond eindigde met een duidelijke boodschap: het Vrijeschoolonderwijs biedt kinderen een mooie kans om op te groeien in een omgeving waarin vrijheid, rust en creativiteit centraal staan. Tegelijkertijd werd benadrukt dat elke opvoeder—ouder of leraar—een sleutelrol speelt in het begeleiden van een kind naar zijn of haar volle potentieel. Samen kunnen we een wereld creëren waarin kinderen niet alleen leren, maar ook bloeien.
Laten we als opvoeders en onderwijsgemeenschap blijven streven naar een omgeving waar kinderen zichzelf mogen ontdekken, hun idealen kunnen volgen en met vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.
Schoolbieb omtoveren
In het lokaal tussen de tweede en de derde klas hebben wij een schoolbieb. Het is een heerlijke plek waar alle poorten naar andere werelden netjes kaft aan kaft naast elkaar staan, popelend om gelezen te worden.
Een paar jaar geleden is de schoolbieb helemaal vernieuwd en sindsdien aangevuld met al het nieuws in de wereld van het kinderboek. Geweldig! We hebben zowaar álles wat ons leeshartje maar begeert. Maar alles, is dat niet wat veel? Zitten daar dan ook zulke boeken tussen? En zulke? Bevordert dat het lezen wel? Lezen jonge kinderen dan niet te ‘oude’ boeken? Hoe zit dat met kinderen met leesproblematiek? En trouwens: hoe kunnen de kinderen in al dat moois vinden wat ze zoeken?
Daar zijn we samen met alle bieb-ouders, die zich vrijwillig inzetten, de afgelopen tijd druk mee bezig geweest. Besloten is om de schoolbieb terug te brengen tot boeken die de kinderen echt iets brengen. Dat begint natuurlijk bij technisch leren lezen, maar al snel gaat dat over naar toegang krijgen tot andere werelden. Sommige boeken dragen daaraan bij, anderen niet.
Dat betekent dat de boeken op leeftijd en genre gesorteerd worden. Zo kunnen de kinderen de boeken pakken die passen bij hun leeftijd.
Dat betekent ook dat sommige boeken uit het zicht zijn verdwenen en een andere bestemming hebben gekregen. Deze zijn niet voor op school. Als ze gelezen willen worden dan zijn ze voor thuis.
De komende weken wordt er werk verricht in de schoolbieb. We gaan boeken sorteren en stickeren op leeftijd, genre (en alfabet).
Dinsdag 14 januari 8:30-10:00u
Woensdag 15 januari 13:00-15:00u
Dinsdag 21 januari 8:30-10:00u
Woensdag 22 januari 13:00-15:00u
Dinsdag 28 januari 8:30-10:00u
Woensdag 29 januari 13:00-15:00u
Vind je het leuk om te komen helpen? Kinderen die kunnen helpen zijn welkom. Laat het even weten aan meester Jasper of een van de bieb-ouders.
Geïnteresseerd geraakt in kinderboeken?
Lees het boek ‘Een lui letterland’ van Anne Steenhoff.
Volg ‘Boek zoekt kind’ via Home - www.boekzoektkind.nl
Luister "De Grote Vriendelijke Podcast" in je favoriete podcastapp.
En lees vooral zelf kinderboeken! Voor jezelf, maar ook: goed voorbeeld doet goed volgen!
Schoolvakanties 2024-2025
Voorjaarsvakantie: ma 17 feb t/m ma 24 feb (24 feb is studiedag)
Meivakantie: vrij 18 april t/m ma 5 mei (incl goede vrijdag, Pasen en bevrijdingsdag)
Hemelvaartsweekend: do 29 mei t/m zo 1 juni
Pinksterweekend: za 7 juni t/m ma 9 juni
Zomervakantie: za 12 juli t/m zo 24 aug
Studiedagen 2024-2025
Maandag 24 februari (aansluitend aan de voorjaarsvakantie)
Maandag 31 maart
Maandag 23 juni
Vrije middagen 2024-2025 les tot 13:00u
Vrijdag 14 februari Verkleedfeest
Donderdag 13 maart oudergesprekken
Donderdag 17 april Paasviering
Vrijdag 6 juni Pinksterfeest
Vrijdag 27 juni Sint Jansfeest
Algemene ouderavonden (AO) + Schoolpresentatie (SP)
Dinsdag 11 maart SP Inloop 8.30 uur, start 8.45 uur