2024-2025 Nieuwsbrief 6
Nieuwsbrief 6
Agenda
Vrij 14 feb | Verkleedfeest 13:00u vrij | |
Za 15 feb t/m ma 24 feb | Voorjaarsvakantie (ma 24 feb is studiedag) | |
Wo 5 maart | Schoolschaatsen klas 1 t/m 6 | |
Di 11 maart | Schoolpresentaties & ouderavond kleuterklassen | |
Do 13 maart | Oudergesprekken 13:00u vrij | |
Ma 31 maart | Studiedag | |
Vrij 11 april | Palmpasen klas 1 t/m 3 | |
Wo 16 april | Sportdag onder voorbehoud | |
Do 17 april | Paasfeest 13:00u vrij | |
Vrij 18 apr t/m ma 5 mei | Meivakantie (incl Goede vrijdag, Pasen en 5 mei) | |
Ma 12 mei | Klassenouder overleg 8:30u | |
Di 13 mei t/m vr 16 mei | Avondvierdaagse | |
Do 29 mei t/m zo 1 juni | Hemelvaartsweekend | |
Vrij 6 juni | Pinksterfeest 13:00u vrij | |
Za 7 juni t/m ma 9 juni | Pinksterweekend | |
Ma 23 juni | Studiedag | |
Vrij 27 juni | Sint Jansfeest 13:00u vrij | |
Do 10 juli | Opruimmiddag 13:00u vrij | |
Vrij 11 juli | Laatste schooldag 11:00u vrij | |
Za 12 juli t/m zo 24 augustus | Zomervakantie! |
In deze nieuwsbrief
- Van de directie
- Bericht van de MR
- Leren schrijven van letters en cijfers
- Kleuters: Koning Winter, Maria Lichtmis en Carnaval
- Oproep voor reservekleding voor de kleuters
- Buitendag
- Ingezonden berichten
- Vakantie en studiedagen
Van de directie
Bericht van de MR
De MR is een waardevol platform waar ouders inspraak hebben op het beleid en de organisatie van de school. Het is een kans om actief bij te dragen aan de toekomst van onze vrije school en invloed uit te oefenen op zaken die ertoe doen.
De waarde van de vrijwillige ouderbijdrage
Wist je dat dankzij deze bijdrage de lessen zoals euritmie en tuinieren kunnen worden bekostigd en daarmee blijven bestaan? Ook de duurzame materialen voor schilderen, handwerken en boetseren worden hiermee gefinancierd.
De oudergeleding van de MR is benieuw wat er leeft onder de achterban (ouders) die zij vertegenwoordigen in de MR over het uitgeven van de ouderbijdrage. Wilt u de volgende zinnen voor ons afmaken en aan ons sturen?
Ik vind het mooi dat de vrijwillige ouderbijdrage ervoor zorgt dat …
Over de vrijwillige ouderbijdrage wil ik verder nog zeggen dat …
Deze zinnen plaatsen we bij de MR-brievenbus. Maar je kan ons ook mailen via mr@rsschool.nl
Praktische informatie
De vergaderdata zijn recent aangepast, de nieuwe data zijn onderaan de nieuwsbrief te vinden.
Notulen en verslagen van de MR-vergaderingen zijn altijd op te vragen via mr@rsschool.nl
Leren schrijven van letters en cijfers
In de kleutertijd ontstaat er vaak behoefte bij kinderen om hun eigen naam te schrijven, als tekens die ze in de wereld tegen komen. Op school hebben we gemerkt dat het voor een juiste schrijfwijze in de eerste klas van belang is dat de kleuters dìe gaan schrijven, van ons als opvoeders hulp krijgen bij de juiste manier van schrijven: Dat betekent een goede pengreep aanleren en de letters in de juiste richting vormen.
Alle letters worden van boven naar beneden gevormd. Er is bijna geen één kind die dit uit zich zelf al doet, en dat betekent dat wanneer ze dit ‘verkeerd’ aanleren het haast niet meer te verbeteren valt als ze in de eerste klas daadwerkelijk gaan leren schrijven en lezen, hoeveel er dan ook geoefend wordt.
Bijvoorbeeld bij de letter a (maar ook de d) kan het volgende rijmpje ondersteunend zijn: Rond en rond van boven naar beneden dan een rechte rug en weer terug
Voor de n, m, bijvoorbeeld: Van boven naar beneden en weer terug met een rechte rug en een poortje helemaal van boven tot op de grond
Het betekent dat je er als volwassene met al je aandacht bij bent om de hele letter te volgen.
In de 1e klas wordt de schrijfwijze van de drukletters aangeleerd in plaats van de hoofdletters en letters zoals de o en de a worden linksom geschreven, beide in verband met het lopende schrift.
Is het zo erg als je de letters van onder naar boven schrijft?
Didactisch gezien zullen ze er met het lopend schrift (aan elkaar schrijven) last van krijgen om zich op de juiste wijze te oriënteren en dit kan voor het leren lezen lastig zijn.
Dan nog een pedagogische overweging/blik; als kind leer je al doende de wereld kennen; lopen, springen, rennen, rollen, samen spelen, zingen, luisteren, kijken, tasten helpen mee om je thuis te gaan voelen in je eigen lichaam en op de aarde. Schrijf je alle lettertekens van beneden naar boven, dan raak je de aarde niet, maar spring je telkens omhoog. Dit proces van ìn je lichaam groeien, je thuis gaan voelen, vraagt om een beweging naar de aarde toe. Zo ook bij de letters, van boven naar beneden.
Vrouw Holle
Op 2 februari is het feest van Maria Lichtmis. Dan zweeft Vrouw Holle over de akkers, de velden en de bossen en wekt alles weer tot leven. De bomen zullen weer gaan uitlopen en de zaden ontkiemen.
Er zijn vele verhalen over Vrouw Holle, het bekendste voor ons is het sprookje van Grimm. Een meisje verliest haar spoeltje in de put en springt er achteraan. Zij komt in een mooie wereld, waar de bloemen bloeien en de zon schijnt. Daar ontmoet zij Vrouw Holle. “Maar omdat zij zulke grote tanden had, sloeg het meisje de schrik om het hart en zij wilde weglopen”. Even later treed zij bij haar in dienst en schudt de veren goed op, “zodat het sneeuwt op aarde”. Zij wordt beloont met goud, haar luie stiefzuster met pek.
Vrouw Holle is een voortvloeisel uit de vroegere “schikgodinnen”, die het lot bepalen. Dit doen zij door te spinnen, te weven en te vlechten. Zij weven de levensdraden van ons lot door de levens heen. Hoe kan het anders dat je de juiste personen ontmoet?
In de Edda wonen de drie schikgodinnen Urd, Vendandi en Skuld onder de levensboom Yggdrasil. De oudste, Urd (van “oer”), beschouwde het verleden. Verdani was jong en ging over het handelen in het heden en Skuld was degene die de toekomst kon onthullen. Deze drie-eenheid zie je veel vaker terug in drie godinnen die samen de onschuld, de vruchtbaarheid en de verandering of dood vertegenwoordigen, ook wel de witte, de rode en de zwarte godin genoemd. In de overgang naar het Christendom zie je daarom de zwarte Madonna ontstaan. Onder de kathedraal van Chartres staat zij bijvoorbeeld bij een bron. Vaak zijn er kapelletjes of kerken ontstaan op oude cultusplaatsen waar de godin vereerd werd.
In een oud landschap kun je deze drie aspecten vaak terugvinden op drie verschillende plaatsen: een bos, een grote steen, een heuvel of een bron of rivier. Samen vormen zij dan een geheel.
Waar Vrouw Holle in ons sprookje als één persoon wordt afgebeeld, zie je in haar grote tanden nog het aspect van de dood. Het is het minst levendige en meest doodse van ons lichaam. In een ander verhaal schijnt de zon als ze haar haren kamt, sneeuwt het als zij de veren uitklopt en regent het als zij de was doet.
In de kleuterklas wordt het spinnenwiel tevoorschijn gehaald. Het is voor de kinderen fascinerend te zien hoe er draden ontstaan uit een ongevormde pluk wol. Het ritme van het trappen en het ronddraaien van het wiel spreekt hun behoefte voor ritme en herhaling aan en werkt heel rustgevend.
Astrid vd Vuurst de Vries
Op 21 december valt de winterzonnewende. De zon heeft haar diepste punt bereikt en de dagen worden daarna langzaam maar zeker weer langer. De aarde heeft alle levenskrachten teruggetrokken en ziet er uiterlijk levenloos en kaal uit. Als het vriest, geeft de anders zo zachte grond onder onze voeten niet meer mee. De wereld houdt als het ware haar adem in.
Koning Winter regeert, de lucht is helder en fris.
Sneeuwvlokken dwarrelen als kristallen sterretjes omlaag. Van half december tot begin maart kan hij zijn gang gaan. Hij laat het vriezen en sneeuwen zoveel hij wil en de kinderen genieten van alle speelmogelijkheden die de winter met zich meebrengt. De dunne ijs-vliesjes die op de plassen liggen; het maakt een heerlijk krakend geluid als je erop gaat staan. Ze genieten van de sneeuw en rijden sleetje, schaatsen, maken sneeuwpoppen en gooien sneeuwballen: winterpret!
Op 2 februari is het Maria Lichtmis. Het is een vóór-christelijk gekerstend feest. Een feest ter ere van de opstanding in de natuur.
Het is de Moeder Aarde die ons voedt, die ons leven schenkt, die ons behoedt en ons het levenspad kan laten bewandelen.
Zelfreinigend en doorlicht is zij het beeld voor ons bezielde lichaam als drager van lichtende geestkrachten, die wij de wereld willen schenken.
In de kleuterklas branden we in een schaal met water de laatste lichtjes. Hiermee sluiten we de vele lichtfeesten van de afgelopen herfst en winter af, die met het Sint Maartensfeest begon.
Verkleedfeest kleuters:
Vrijdag 14 februari vieren we het verkleedfeest, alle kinderen komen dan verkleed naar school. In de kleuterklas komen zij als een figuur uit de sprookjeswereld zoals een prins of prinses, ridder of kabouter. Wat ook kan is als dier, boer, boerin, engel of tovenaar. Echter: niet als iets engs als draak of haai en geen figuren van de tv, zoals Superman en Spiderman. En zonder maskers of gezichtsbedekkende schmink.
Die dag hoeft er geen brood mee van thuis, we eten dan pannenkoeken.
Carnaval
Maria lichtmis in de kleuterklas
Reservekleding voor de kleuters
De kleuterjuffen zijn op zoek naar reservekleding voor de kinderen met name (jongens) broeken en sokken. Alvast onze dank!
Buitendag klas 1
De reus en waarom hij moest huilen.
Juf Julia en ik houden telkens contact over de lesstof en het wel en wee van de kinderen. Zo kunnen we in de week een doorgaande lijn waarborgen, ook al leren de kinderen in het bos op een andere manier dan in de klas. Op de buitendag oefenen we zo elke week de letters die de kinderen in de klas geleerd hebben. Bij een grote omgevallen boom, door de kinderen al gauw “de letterboom” genoemd, oefenen we de verschillende letters naar klank en gebaar. Inmiddels kunnen de kinderen ook al woorden maken van die letters en krijgen ze bijvoorbeeld de opdracht om kinderen op te zoeken waarvan hun naam met de zelfde letter begint als de jouwe, en dan laten ze door het lettergebaar zien dat ze ‘bij elkaar passen’. Om het verschil tussen de tweetekenklanken: eu, ui en uu extra te oefenen luisterden ze op de heuvel waar we altijd ons appeltje eten naar een verhaal van een reus die zo moest huilen omdat hij een ui aan het snijden was. Die tranen ving hij op in een pan en zette deze op het vuur. Het smaakte zowaar naar uiensoep. Later kwamen we op een open plek waar ze de eu en ui met takken op de grond moesten leggen. Daarna luisterden ze naar verschillende woorden waar deze klanken in voorkwamen en wezen dan naar de juiste tweetekenklank op de grond. Verder wandelend bedachten we nog meer woorden waar je deze klanken in kunt horen. Spelenderwijs wordt er zo flink geoefend.
Schoolvakanties 2024-2025
Voorjaarsvakantie: ma 17 feb t/m ma 24 feb (24 feb is studiedag)
Meivakantie: vrij 18 april t/m ma 5 mei (incl goede vrijdag, Pasen en bevrijdingsdag)
Hemelvaartsweekend: do 29 mei t/m zo 1 juni
Pinksterweekend: za 7 juni t/m ma 9 juni
Zomervakantie: za 12 juli t/m zo 24 aug
Studiedagen 2024-2025
Maandag 24 februari (aansluitend aan de voorjaarsvakantie)
Maandag 31 maart
Maandag 23 juni
Vrije middagen 2024-2025 les tot 13:00u
Vrijdag 14 februari Verkleedfeest
Donderdag 13 maart oudergesprekken
Donderdag 17 april Paasviering
Vrijdag 6 juni Pinksterfeest
Vrijdag 27 juni Sint Jansfeest
Algemene ouderavonden (AO) + Schoolpresentatie (SP)
Dinsdag 11 maart SP Inloop 8.30 uur, start 8.45 uur
Vergaderdata Medezeggenschapsraad
Dinsdag 11 februari
Dinsdag 18 maart
Dinsdag 15 april
Dinsdag 20 mei
Dinsdag 17 juni