Vrijeschool en basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrije school voor Haarlem/Schalkwijk

Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

De natuur leer je
beter kennen als
je er middenin zit.

Gepubliceerd op: 05-03-2025Nieuw

2024-2025 Nieuwsbrief 7


Basisschool de Rudolf Steinerschool is de vrijeschool van Haarlem Schalkwijk

Nieuwsbrief 7


Agenda


Di 11 maartSchoolpresentaties & ouderavond kleuterklassen
Do 13 maartOudergesprekken 13:00u vrij
Ma 31 maart Studiedag
Vrij 11 aprilPalmpasen klas 1 t/m 3
Wo 16 aprilSportdag onder voorbehoud
Do 17 aprilPaasfeest 13:00u vrij
Vrij 18 apr t/m ma 5 meiMeivakantie (incl Goede vrijdag, Pasen en 5 mei)
Ma 12 meiKlassenouder overleg 8:30u
Di 13 mei t/m vr 16 meiAvondvierdaagse
Do 29 mei t/m zo 1 juniHemelvaartsweekend
Vrij 6 juniPinksterfeest 13:00u vrij
Za 7 juni  t/m ma 9 juniPinksterweekend
Ma 23 juniStudiedag
Vrij 27 juniSint Jansfeest 13:00u vrij
Do 10 juli Opruimmiddag 13:00u vrij
Vrij 11 juliLaatste schooldag 11:00u vrij
Za 12 juli t/m zo 24 augustusZomervakantie!


In deze nieuwsbrief

  • Van de directie
  • Medenzeggenschapsraad
  • Ervaren of verklaren (kleuters)
  • Buitendag klas 1
  • Toneel klas 4
  • Inzamelingsactie klas 6
  • Ingezonden berichten
  • Vakantie en studiedagen

Van de directie

Beste ouders en verzorgers,


Ja! Wat heerlijk om de warmte van de zon weer te voelen. De lente-energie is duidelijk merkbaar. De kinderen genieten volop van het buitenspelen, gooien hun jas uit vanwege de warmte en vergeten die vervolgens vaak weer mee te nemen. Geen verrassing dus dat de gevonden-voorwerpenbak alweer goed gevuld is!


Vorige week zijn we na de krokusvakantie gestart met een studiedag, waarin teamontwikkeling en het burgerschapsonderwerp RIS (Relatie, Identiteit en Seksualiteit) centraal stonden. We hadden een workshop van Belle Barbé, een expert op het gebied van seksuele ontwikkeling en medeontwikkelaar van de Vrijeschool-leerlijn RIS. Als Vrijeschool hechten we veel waarde aan onze uitgangspunten en pedagogische principes. Tegelijkertijd hebben we de verantwoordelijkheid om met de tijd mee te gaan en ons open te stellen voor nieuwe inzichten. Belle benadrukte tijdens de workshop dat de filosofie en het lesprogramma van de Vrijeschool al veel aanknopingspunten bieden voor RIS-gerelateerde doelen, mogelijk zelfs meer dan we tot nu toe aannamen.

In de komende periode gaan we als team verder aan de slag met dit onderwerp en werken we samen met Belle om de leerlijn op onze school toe te passen. Daarnaast zal zij volgend schooljaar een algemene ouderavond verzorgen over dit thema. Hier ontvangt u te zijner tijd een uitnodiging voor.


Op de ochtend van onze studiedag hebben we de geschiedenis van onze school visueel in kaart gebracht door een tijdlijn op de grond uit te zetten en belangrijke momenten met post-its te markeren. Dit gaf een mooi overzicht van het stevige fundament waarop onze school is gebouwd. Ooit begonnen we als één school, samen met het college, en functioneerden de lerarenteams van de onderbouw (kleuters en klas 1 t/m 6) en bovenbouw (klas 7 t/m 12) als één geheel. Naarmate de school groeide, veranderde de structuur. Twaalf jaar geleden werd de onderbouw onderdeel van stichting Ithaka, die inmiddels vijftien andere Vrijescholen in Noord-Holland en Utrecht omvat.

In de afgelopen jaren hebben meer dan twaalf directeuren de school geleid, sommigen langer dan anderen. Ondanks deze wisselingen heeft het team altijd als stabiele factor lesgegeven, al was de invloed van zoveel verschillende schoolleiders merkbaar. Nu zetten we als team samen de schouders onder het verder ‘samen dragen’ van de school. Het zijn onze kinderen, en de school is van ons allemaal, daar horen de ouders ook bij! Door samen te dragen en meer samen te werken maken we deze school nog sterker.

In dit kader van verbondenheid staan er weer mooie activiteiten op de agenda, zoals de schoolpresentaties, oudergesprekken en schoolpleinwerkdagen. We kijken ernaar uit om deze momenten samen te beleven!



Hartelijke groeten,

Horriah Nelissen



Schoolpresentaties

Dinsdag 11 maart bent u van harte welkom bij de schoolpresentaties van 8:45 tot 9:30 uur. Tijdens dit jaarlijkse evenement geven de kinderen een presentatie over ons bijzondere onderwijs. U krijgt de kans om alle zes de klassen te zien en zo de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. We hopen u daar te mogen verwelkomen. Om optimaal van de presentaties te genieten en de kinderen de aandacht te geven die ze verdienen, vragen we u om zonder jonge broertjes en zusjes te komen.


Oudergesprekken

De meeste oudergesprekken zijn inmiddels gepland. Dit is een waardevol moment om samen met de leerkracht de voortgang van uw kind op verschillende gebieden te bespreken, zoals leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding. We kijken ernaar uit om samen naar de groei en eventuele aandachtspunten van uw kind te kijken.


Planning Nieuw schoolplein!

  • Week van 31 maart t/m 4 april: In deze week zullen de grootste werkzaamheden, waarvoor een shovel nodig is, plaatsvinden. Aangezien maandag 31 maart een studiedag is, kunnen we dan zonder kinderen op het plein beginnen. Gedurende de rest van de week zal het plein beperkt toegankelijk zijn. Ons team zal zorgen voor een passende oplossing voor de pauzes.
  • Zaterdag 5 april:Tegelwippen & Amfitheater bouwen! We hebben veel hulp nodig en nodigen alle ouders van harte uit om samen met ons de handen uit de mouwen te steken! Nadere informatie hierover volgt binnenkort.
  • Zaterdag 12 april: Grote plantjesdag! We gaan deze dag een groot deel van de beplanting aanleggen. Ook hierbij hopen we op de hulp van veel ouders! Verdere details volgen later.
  • Meivakantie: In de meivakantie zal Speeling de speeltoestellen plaatsen en worden de eerste en tweede fases van het plein afgerond.
  • Officiële opening: Na de meivakantie zal de officiële opening plaatsvinden. De exacte datum volgt snel. We hopen jullie allemaal te mogen verwelkomen bij deze gezellige en nuttige werk- en plantdagen. Samen maken we het schoolplein nog mooier!

Medezeggenschapsraad

De MR vindt het belangrijk om goed in contact te staan met haar achterban. De achterban betreft zowel het personeel van onze school, als ook alle ouders en verzorgers, die beide door de MR-leden worden vertegenwoordigd.


Het emailadres mr@rsschool.nl

is onze digitale brievenbus, en in de gangen van beide locaties treft u een brievenbus aan voor de papieren post. Momenteel staat daar de vraag op uit wat u vindt van de vrijwillige ouderbijdrage. Uiteraard kunt u ons via deze weg ook altijd over een ander onderwerp schrijven. Verder zijn we voornemens om bij de komende ronde ouderavonden iemand van ons aanwezig te laten zijn bij elke klas, zo hopen we meer zichtbaar en voor u benaderbaar te worden.

Ervaren of verklaren

Toen ik bij de bakker in de rij stond op de stoep, begon het te hagelen. Voor me stond een vader met zijn 3-jarige dochtertje. Hij ving de hagel met zijn hand op en zei: “Kijk, dit is hagel” en het kind deed hem na. Daarna zei hij echter: “Hagel is bevroren regen.”


Au, dat deed pijn in mijn hart.


Wat heerlijk als een kind de wereld kan leren kennen door het gewoon te ervaren. Voelen hoe het ronde hagelkorreltje op je handje koud aanvoelt en zien hoe het dan langzaam verdwijnt. Het jonge kind leert door nabootsing, zoals dit kind haar vader nadeed. Zo leert een kind ook lopen, spreken, een lepel vasthouden of handen wassen. Dit hoeft niet te worden uitgelegd. Een stortvloed aan verklarende woorden voegt niets toe, sterker nog, het kind wordt uit zijn gezonde doen gehaald. Want een kind leeft volledig in het nu! Wanneer het in de zandbak speelt, gaat het helemaal op in het moment en in het maken van een zandtaartje. Dat is alles wat het nodig heeft om zich gezond te ontwikkelen.


Het kind tot 7 jaar bouwt zijn lichaam nog op. Hier heeft hij of zij alle goede levenskrachten voor nodig, zoals ritme, natuur, veiligheid en verbondenheid. Wanneer we alles gaan uitleggen, verliest het kind zijn aandacht en het moment van het kunnen ervaren. En daarmee verliest het niet alleen de verbinding met wat hij of zij aan het doen is, maar verlies je als ouder ook de gevoels-verbinding met je kind. En het jonge kind heeft vooral de warme aandacht en genegenheid van een ouder of opvoeder nodig, waardoor het zich kan hechten.


Denk nu niet: dat krijgt mijn kind óók wel, naast dat ik hem of haar van alles uitleg en rationeel verklaar. Want door alles wat op die manier het kinderverstand aanspreekt, worden er krachten onttrokken die hij of zij nodig heeft om het lichaam gezond op te bouwen. Als dan later de levenskrachten afnemen, zal het niet meer helemaal goed kunnen functioneren.


Een beetje raadsel en betovering heeft het kind ook nodig, anders zou de wereld heel “koud” aanvoelen. De betovering van veranderende wolken ervaren is anders als dat je alleen maar zou denken: Dat komt door condensatie van warme luchtlagen.


Als een kind vraagt: “Waar komt de wind vandaan?”, kun je antwoorden in een beeld: Uit een ver oord of een diepe grot…..


In een grot hier ver vandaan, daar wonen de 4 winden.

Ze wonen in een diepe grot, waar niemand ze weet te vinden.


Ik ben de Oostenwind, ik vlieg over velden en huizen.

Ik ben de Westenwind, ik zwiep de golven op en laat ze bruisen!

Ik ben de Zuidenwind, die van een briesje houdt…..

Ik ben de Noorderwind, ik blaas zo guur en koud!


Zo waaien de winden, de wereld om, de vier grote winden…..


Zo spelen we dit spelletje in de klas met 4 verschillend gekleurde zijden doekjes, waardoor je niets hoeft uit te leggen!



Juf Astrid

Buitendag klas 1

Deze keer was juf Lydia mee, zij is natuurcoach en heeft met groepjes kinderen in het Amsterdamse bos de natuur aldaar verkend. Nu wilde zij graag leren hoe je dat met grote groepen doet en is de pabo-opleiding gaan volgen. Zo kwam ze als stagiaire bij ons terecht en heeft een ochtend meegelopen.


Ze sprak vol verwondering over de groep die ogenschijnlijk zijn eigen gang ging, maar heel goed wist welke kant ze op moesten en waar te stoppen. "Als een kudde" bleven ze bij elkaar, zei ze.


Ze maakte heel discreet, zonder de kinderen herkenbaar in beeld te brengen een heel kort filmpje als samenvatting van de ochtend. Je ziet de klas door verschillende soorten natuur lopen, over een omgevallen boomstam evenwicht zoeken, sommen leggen, hun eigen naam maken, hun grenzen verleggen door nu eindelijk die lange uitstekende tak te 'bedwingen'.

Wat mooi om de kinderen zo in aanraking met de natuur te brengen, ze tonen respect voor hun omgeving, rapen weggegooide rommeltjes op en brengen dat naar het afvalzakje in juf haar rugzak, ze ontdekken de eerste worm van het jaar. Zelfs kinderen die hun aandacht niet bij hun omgeving lijken te hebben zien vogels en horen de specht.


Dit keer was een van de rekenopdrachten om zoveel voorwerpen te verzamelen als je oud bent en daar een som van te leggen. (Zie filmpje en foto) Bij de letterboom toonden ze trots aan de gastjuf hoeveel letters ze al kenden en riepen ze welke namen van de kinderen met dezelfde letter begint, vraag het maar eens na thuis. Ze maakten hun eigen naam met wat voor handen was, herkenden letters in de takken.

Het lukt telkens iets beter om het stiltepad ook echt in stilte te lopen en aan het eind van dit pad is een nieuwe gewoonte ontstaan: we gaan allemaal even op onze rug liggen en kijken naar boven.

Deze keer was de lucht wondermooi blauw en waren de verschillende boomtoppen scherp afgetekend, met naalden of juist met knoppen waar blaadjes uit zullen komen.

"Ik hou niet van op de grond liggen", zei een kind, een ander kind legde uit: maar als je op je rug ligt kun je de aarde goed voelen, èn zie je dat je midden in het bos bent.


Toen op een andere keer 'meester Koen' mee was viel het hem op dat er geen kind was die klaagde dat het moe was en 'of ze er al bijna waren'. Toen beseften we ons dat dit in de eerste weken wel geregeld had geklonken maar dat de kinderen vitaler en veerkrachtiger zijn geworden en met gemak de hele ronde wandelen.


Lydia • nature educator • holistic bodyworker | first of all, i want to thank barbara for letting me join the pack today. it was incredible to see such a different style of outdoor... | Instagram

Toneel klas 4

Klas 4 heeft heel enthousiast de toneel periode afgerond. De kinderen hebben een mooi proces doorgemaakt van helemaal niets tot een mooie uitvoering op het grote podium voor een volle zaal. Met licht, muziek, zang, mooie kleding en een dynamisch decor.


INZAMELINGSACTIE/DONATIE VOOR DE LENTEMARKT

Beste ouders,


Woensdagmiddag 2 april zal de lentemarkt georganiseerd worden door de zesde klas.

De uitnodiging volgt nog, maar we willen jullie alvast vragen of jullie willen helpen inzamelen.

De volgende spullen zijn welkom voor de markt:


- houten speelgoed en buiten speelgoed

- wollen kinderkleding

- verkleed kleding

- kinderboeken

- bord/gezelschaps-spelletjes


Alles graag in goede (tweedehands) staat en (zo goed mogelijk) passend bij de Vrije School.

De spullen kunnen overhandigd worden aan zesde klas ouders: Larissa (Kira), Janine (Marouane), Felicia (Igoné) of Maartje (Juultje)

op maandag 17 en woensdag 26 maart, s ochtends en ‘s middags op het plein.


Of, als dat niet lukt, neergezet worden in de gang voor het 6e klas lokaal.


Alvast heel veel dank namens klas 6.



Schoolvakanties 2024-2025

Meivakantie: vrij 18 april t/m ma 5 mei (incl goede vrijdag, Pasen en bevrijdingsdag)

Hemelvaartsweekend: do 29 mei t/m zo 1 juni

Pinksterweekend: za 7 juni t/m ma 9 juni

Zomervakantie: za 12 juli t/m zo 24 aug


Studiedagen 2024-2025

Maandag 31 maart

Maandag 23 juni


Vrije middagen 2024-2025 les tot 13:00u

Donderdag 13 maart oudergesprekken

Donderdag 17 april Paasviering

Vrijdag 6 juni Pinksterfeest

Vrijdag 27 juni Sint Jansfeest


Algemene ouderavonden (AO) + Schoolpresentatie (SP)

Dinsdag 11 maart SP Inloop 8.30 uur, start 8.45 uur

Vergaderdata Medezeggenschapsraad

Dinsdag 18 maart

Dinsdag 15 april

Dinsdag 20 mei

Dinsdag 17 juni