Vrijeschool
Het uitgangspunt van een vrijeschool is simpel: Een leerling die enthousiast is, leert beter. We zorgen er dan ook altijd voor dat de leerstof aansluit bij de ontwikkeling van het kind en niet andersom. Het spreekt voor zich dat persoonlijke aandacht hierbij ontzettend belangrijk is.
Alle leerlingen krijgen normaal, klassikaal les en gaan vervolgens gedifferentieerd verder met de lesstof. Leerkrachten geven structuur, houvast, rust en aandacht. Er is een vast rooster met een duidelijk ritme. Kinderen weten waar ze aan toe zijn en wat er van ze gevraagd wordt.
Naast de standaard lessen zoals taal en rekenen, besteden we veel aandacht aan de creatieve en sociale ontplooiing. Daardoor ontwikkelen vrijeschoolkinderen zich gemakkelijker tot zelfstandige mensen, met vertrouwen in zichzelf en respect voor anderen. Deze gedachte is geïnspireerd door de antroposofie van Rudolf Steiner. Die gaat er vanuit dat elk kind van nature speciale talenten en behoeften heeft, die door onderwijs kan worden gestimuleerd en ondersteund.
Het woord ‘vrije’ betekende oorspronkelijk ‘staand in de werkelijkheid, nieuwsgierig, dynamisch en niet-voor-één-uitleg vatbaar’. Net als bij bijvoorbeeld bij de Vrije Universiteit, de Vrije Academie en vrije beroepen.
Uit Zwitsers wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrijeschoolkinderen zelfvertrouwen hebben, weten wat ze willen, creatief zijn, sociaal ingesteld en beter bestand tegen stress. Ze hebben ook oog voor de werkelijkheid. En dat is een rijke basis voor je hele leven.